A tizenhét-tizennyolc évesek harmada nem tudja merre tovább érettségi után. Dr. Török Réka, a téma kutatója, döntésképtelenségről beszél. Szerinte a középiskolában nem tanítják meg a fiatalokat a jövőjükről való gondolkodásra.
Saját tapasztalatom is az, hogy a középiskolákban megvalósuló pályaorientáció nagyrészt az iskolavezetés és az osztályfőnökök elhivatottságán múlik. A tantárgyak keretein belül, hacsak az iskola vezetése felismerve a fontosságát nem ad erre szabad órakeretet, ez kevésbé tud megvalósulni. Leginkább osztályfőnöki órán vagy valamilyen iskolai pályaorientációs jellegű rendezvényen van esély arra, hogy a diákok találkozzanak a témával.
Vannak persze jó példák és gyakorlatok is, például élő könyvtár, workshopok, pályaorientációs célú munkahely látogatások, de ezek inkább egyszeri tevékenységek és nem folyamatként felfogott, rendszer szintű életpálya-tervezési tevékenységek.
Dr. Török Réka szerint a középiskolai években kellene megalapozni a pályadöntési ismereteket, ami magában foglalja az önismeret mélyítését, a reális önértékelés megtanulását, az értékek tisztázását, a pályaismeret bővítését, a célok kitűzését, a tervező gondolkodást. Összességében ennek birtoklása jelentené azt, hogy a fiatal hisz a pályadöntési képességeiben, azaz rendelkezik az életpálya-építéshez szükséges pályadöntési énhatékonysággal.
Török 2015-2016-os tanévben, tizenöt-tizenkilenc éves középiskolások körében végzett kontrollcsoportos kutatást. Az eredmény igazolta a várakozásokat: azoknak a fiataloknak, akik részt vettek pályadöntési intervencióban, azaz pályaorientációs csoportfoglalkozáson, szignifikánsan nőtt az pályadöntési énhatékonyságuk a kontrollcsoporthoz képest. Ezen kívül pályaválasztási szorongásuk mutatói is csökkentek.
Látjuk a kutatásból, hogy az életpálya-tanácsadásnak, pályaorientációnak, az alacsony óraszám ellenére is, megjelenik a pozitív hatása: a döntésképesség nő, a pályaválasztási szorongás csökken. Jó lenne tehát megadni ezt a lehetőséget a gyermekeinknek. Mivel ez az állami intézményrendszerben csak korlátozottan elérhető, érdemes alternatív lehetőségeknek is utánajárni pályaválasztó gyermekünk részére. Lehet ez csoportos vagy egyéni foglalkozás, ami érinti az önismeret, munkaerőpiac és a továbbtanulási lehetőségek témáit. Nálam egyéni pályaorientációs coaching és tanácsadás érhető el, ahol ezeket a témákat mind körbejárjuk.
(A cikkhez felhasznált szakirodalmak:
dr. Török Réka, 2017, A pályadöntések mesterei, Budapest, Print&Pixel House)